Writing text

One part of our APLS project is also text writing. Writing modules about information literacy that focus on high school students. I hope you won´t mind I used my work from APLS project for this task because I am in a time press and I couldn´t make a whole new module for university students on time. That´s why I used the module from APLS. But I can overwrite it in the second week, if necessary.

The module I created is about organizing information and I tried to use some kind of introductory paragraph in order to tune in to students. The rest of the text is written in „we“ form and is less personal than the first paragraph. I tried to make it easy to understand and practical. At the end of the text, there is a short quiz and tips on tasks that can be assigned to students.

My brief outline

  • time management: time boxing, to-do listy, time tracking
  • myšlenkové mapy: co to je, zásady tvorby
  • práce s poznámkami: Google Keep, OneNote, Evernote
  • kvíz
  • úkoly: zkusit si nástroj pro time management nebo práci s poznámkami, tvorba myšlenkové mapy

Learning objectives 

  • The student will be able to explain what is mind map and why is it helpful.
  • The student will be able to name principles and tips when creating a mind map.
  • The student will be able to create a mind map about his favorite book/movie/music group/hobby/etc.
  • [add more]

Organizace informací

Stává se ti někdy, že zapomínáš na úkoly, povinnosti nebo i na schůzky s kamarády? Nebo že nevíš, kam dřív skočit? Nemůžeš častokrát něco najít? Pokud na všechny otázky odpovídáš ano, nezoufej, protože ti poradíme! V tomto modulu se dozvíš, jak se vyhnout chaosu a jakými způsoby si můžeš zorganizovat nejen věci do školy, ale třeba i své myšlenky, nápady a koníčky.


Time Management

Než začneme něco organizovat, je důležité mít na paměti naše časové možnosti a mít nějaký plán. Dnes se těmto postupům pro řízení času říká time management a již tento první krok je pro mnoho lidí problematický. Každému z nás totiž vyhovují různé způsoby, metody  a nástroje pro plánování a práci s časem. Představme si tedy některé z nich a vyberme si z nich tu nejvhodnější.

Metoda timeboxingu je jednou z nejjednodušších metod plánování času. Jednotlivé úkoly a činnosti si rozdělíme do okýnek (boxů) a vyhradíme si na ně určitý čas. Problém však může nastat, pokud si na danou činnost naplánujeme málo času a nebo přeskakujeme mezi více činnostmi či děláme několik věcí najednou (píšeme referát, s někým telefonujeme, píšeme si s kamarády na Facebooku). Proto se raději držme jedné činnosti a snažme se nikam neodbíhat. Nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem pro metodu timeboxingu je Google Calendar. Činnosti je možné si libovolně naplánovat, kalendář lze sdílet spolu s kamarády a plánovat si nejrůznější události (společná práce na skupinovém úkolu, piknik, kino). Skvělé je, že si kalendář můžeme otevřít jak na počítači, tak i v telefonu. Nemusíme tahat žádný diář, jen je třeba mít připojení k internetu a nějaké zařízení, na kterém si kalendář zobrazíme. Podobnou alternativou je i aplikace Foogi.

timeboxing

Další možností, jak mít přehled ve věcech, které je třeba udělat, je psát si to-do list, tedy seznam činností, které musíme splnit. Většina z nás už si to-do list určitě někdy dělala, například když jsme šli nakupovat – napsali jsme si nákupní seznam  a v obchodě už jen odškrtávali to, co jsme vložili do vozíku. Tato metoda se hodí spíše pro kratší úkoly, které jsou méně časově náročné. Vhodným nástrojem může být Google Keep, který je velmi jednoduchý na ovládání a lze jej propojit s Google Calendar. Pokud si tedy naplánujeme nějakou činnost v Google Keep, uvidíme ji i v kalendáři, ze kterého zmizí, až když si odškrtneme, že jsme si splnili. Pokud bychom chtěli vyzkoušet jinou aplikaci, můžeme sáhnout po Wunderlistu, nebo si psát povinnosti jednoduše na papír.

Pokud pracujeme na nějakém úkolu, nestačí se ptát pouze: „Kdy to budu dělat?“. Důležité je ptát se i: „Kolik mi to zabere času?“. Metodě, kdy sledujeme, kolik času se věnuji dané činnosti, se říká time tracking. Existuje mnoho nástrojů pro měření času. My doporučujeme například Toggle, který funguje jako online stopky a můžeme si v něm vytvořit různé úkoly a projekty. Pro lepší představu si uveďme příklad. Do Togglu si přidáme projekt „matematika“ a pokaždé, když budeme dělat nějaký úkol do matematiky, zapneme si stopky. Na konci školního roku se pak můžeme podívat, kolik času jsme celkově věnovali matematice. Nebo kolik jsme nad ní strávili hodin v posledním týdnu.


Myšlenkové mapy

Myšlenkovém mapy jsou další skvělou metodou, jak si zapisovat a organizovat své myšlenky, úkoly, informace. Jedná se o grafické uspořádání nejrůznějších nápadů včetně vztahů a souvislostí, které jsou s nimi spojeny. Jejich výhodou je přehlednost, zároveň nám pomáhají lépe se soustředit, pamatovat si nejrůznější informace a tím pádem se i lépe učit. Nemusí však vyhovovat každému, spíše se hodí pro jedince, kteří se učí vizuálně.

mapa2

mapa3

Jaké jsou zásady a tipy pro tvorbu myšlenkových map?

  1. Na začátku je vhodné si zvolit nástroj, ve kterém chceme mapu zpracovávat. Na pomoc si můžeme vzít tužku a papír a nebo využít nejrůznější online nástroje jako jsou Mindmeister, Coogle nebo Xmind.
  2. Dále je třeba popřemýšlet, jakého tématu se bude mapa týkat – úkoly, oblíbená kniha, oslava narozenin apod.
  3. Zvolené téma je tedy jádrem mapy, a proto ho napíšeme do středu papíru (ten položíme na šířku, abychom nechali dostatečný prostor dalším myšlenkám). V online nástrojích je hlavní téma mapy nastaveno automaticky uprostřed.
  4. Z jádra postupujeme v mapě hlouběji a vytváříme hlavní a vedlejší větve. Například pokud máme téma úkoly, mohou být hlavní větvě pojmenovány podle jednotlivých předmětů (český jazyk, matematika, fyzika) a vedlejší větve by se pak zaměřovaly na dílčí úkoly v rámci předmětu (český jazyk: přečíst si knihu Babička, napsat referát na téma Božena Němcová, naučit se na pondělní test).
  5. Postupujeme vždy od obecného ke konkrétnímu.
  6. Používáme hesla a kratší výrazy – ne celé věty.
  7. V mapě můžeme hledat a vyznačovat souvislosti, propojovat pojmy šipkami nebo si je různě kroužkovat.
  8. Nebojme se použít barvy, symboly a obrázky.
  9. Inspirujme se od ostatních.
  10. Nemažme své myšlenky. Mohou se později k něčemu hodit.

Jak si vytvořit mapu v Mindmeisteru? 


Práce s poznámkami

Každému z nás se již určitě někdy stalo, že si napsal na papírek nějakou poznámku, pak ho ztratil a začal panikařit. Je to zcela běžný problém, kterému lze však předejít využíváním online nástrojů pro správu poznámek. Tyto nástroje mají nejrůznější funkce a jsou většina z nich je zdarma dostupná. Jsou dvě možnosti, jak s těmito nástroji pracovat. První je na počítači, kdy se do nástroje dostanu přes web nebo si ho stáhnu na plochu. Druhou alternativou je mobilní verze, což je skvělé v tom, že už nebudeme muset po kapsách nosit nejrůznější papírky, protože vše budeme mít uloženo v telefonu. Pokud využíváme ten stejný nástroj na počítači i na telefonu a jsme v něm přihlášeni přes stejný účet, poznámky se nám zobrazí na obou zařízeních. A jaké jsou tedy možnosti? V čem si mohu organizovat své poznámky a odkazy na zajímavosti?

Jednou z nejznámějších aplikací pro správu poznámek je Evernote. Můžeme si do ní vkládat text, odkazy na zajímavé weby, fotografie nebo třeba i mluvené slovo a soubory. Poznámky si můžeme roztřídit do nejrůznějších složek, označovat je štítky a sdílet s ostatními. Výhodou je, že aplikace funguje i offline a je propojitelná s Google Diskem.

Součástí kancelářského balíku Microsoft Office je i program pro tvorbu poznámek OneNote. Pokud nechceme za balíček platit, nevadí, protože OneNote lze stáhnout i zdarma z internetu. V nástroji lze vytvářet různý počet poznámkových bloků, které můžeme rozlišit barvami a nebo i zabezpečit vložením hesla.  Do bloků můžeme vkládat text, odkazy, obrázky, videa, zvuky. Vše lze různě přesouvat a formátovat. Skvělým pomocníkem je i kreslení. Pokud si bychom si chtěli třeba odškrtnout nějakou poznámku nebo úkol,který jsme splnili, stačí namalovat háček.

O aplikaci Google Keep jsme již mluvili v souvislosti s to-do listy. Můžeme ji však použít i k tvorbě poznámek.


Kvíz

Jaký nástroj je založen na metodě timeboxingu?

  •   Foggi
  •   Toggl
  •   Google Keep

Co je to Time Management?

  • Metoda pro sdílení časového plánu s ostatními.
  • Nástroj pro tvorbu seznamu úkolů.
  • Sada postupů, jak efektivně řídit svůj čas.

Jaké jsou nevýhody myšlenkových map?

  • Nevyhovují všem.
  • Pomáhají při organizování věcí.
  • Jsou přehledné a barevné.

Které tvrzení o nástrojích pro práci s poznámkami je nepravdivé?

  • Můžeme do nich ukládat text, obrázky, videa.
  • Jednotlivé poznámky můžeme roztřídit do složek.
  • Tyto nástroje nelze využít na mobilním telefonu.

Úkoly

  • Vyzkoušejte si libovolný nástroj pro práci s poznámkami / pro time management. Zamyslete se, jaké jsou jeho výhody a nevýhody, jak se vám s nástrojem pracovalo, co se vám na něm líbilo nebo naopak nelíbilo. Text doplňte screenshotem (printscreenem), ze kterého bude patrné, že jste s nástrojem pracovali.
  • Zkuste si vytvořit jednoduchou myšlenkovou mapu ohledně vaší oblíbené knihy. Můžete vyzkoušet libovolný online nástroj nebo si mapu nakreslit na papír. Je to jen na vás.

8 thoughts on “Writing text

  1. Hi! I like your module. It is friendly and not serious. I like the solution when you use „you“ in the very first part but you change it into „we“ in the main text (I might steal that from you, ´cause I don’t like „you“ texts either, but I wanted to target the laziest student ever :D). Also, it is good that you do not overwhelm them (students) – there are basics with some examples and that´s it! Tops.
    As a trial task for our Lab, I wouldn’t have other comments on it, but it is your work for APLS, so you may „appreciate“ some new perspectives? If not – don’t read the next paragraph. 😀 (I don’t know anything about your APLS project so I might be completely out!)
    I´d think about the length of text because this is quite long (it is nice to read, but still, maybe for high schoolers too much?) -> because there are some sentences, which makes the text sound familiar, but I think sometimes it is not necessary. The text is cool, just needs „učesat“? 😊 That includes (mainly in the second part) – be careful about BÝT/MOCI verbs, some of them could be replaced (repetition). And finally I like the idea of quizzes, but e.g. mind maps – they aren´t for everyone, is that really the one thing you wanna them to remember? But those are just some ideas, I honestly (!) admire the text you make (and the APLS project) – if you make it, it will be so great. Good luck with final APLS work! 😊

    Liked by 1 person

    1. Hello Hanka 🙂 Thank very much for your feedback and opinion. I needed that, so thank you! 🙂 I know the text seems to be a bit long, so I will think about it. And you´re right about the question about mind maps, it´s weird. 😀 I´ll try to change it somehow (and also the text itself). 🙂 Thanks a lot!

      Like

  2. Hi Erika! I really like your structure and the style of language you used. 🙂 There are only few details I would change.

    First, there are few long sentences which are difficult to read (as Hanka said, it just needs “učesat”). For example sentence “Pokud si tedy naplánujeme nějakou činnost v Google Keep, uvidíme ji i v kalendáři, ze kterého zmizí, až když si odškrtneme, že jsme si splnili.” was a bit long. Easy to understand, but it would be better to write it in more simple way. I would use something like: “Pokud si tedy naplánujeme událost v Google Keep, uvidíme ji v kalendáři. Ta zmizí ve chvíli, kdy si ji označíme jako splněnou.” or something like that.

    The second thing I would recommend is using more headlines between paragraphs (I don’t know how to say “mezititulky” in english). It helps to keep attention and even lazy people will continue in reading because with more headlines the text doesn’t look so long.

    And also, I like that you included the quiz at the end. Good idea. 🙂

    Liked by 1 person

    1. Hello Ondřej, thank you very much. I´ll try to rewrite it somehow and use more headlines. 🙂 That´s a good point!

      Like

  3. Hi Eri,
    on your text is every single time visible a lot of work! When I see your work, I feel emberrassed – honestly! I know, in your text is a lot of pictures, but I (as a student) would like to see some pictures (examples) how (for example) wunderlist looks like. I know there is link, but I am laaaaaazy student, I want to see it emmediately without registration because maybe i will like tool by design, maybe no… (Yay, too much of philosophy by me)…
    But I like your text. I can imagine, I’am learning from this text.

    Liked by 1 person

    1. Hello Terka, thank you for feedback. I´ll think about those pictures, but the module will look longer with them… So I really have to think about it. 😀

      Like

  4. Hello!
    I think the text is quite smooth, actually… Isn’t it too long for high schoolers? 🙂 I really appreciate the motivation at the beginning! I

    Now about the same work for two subjects… 🙂
    I can understand time, but please make some difference, use it a different way, or just part of it… Maybe you can connect just the part about mindmaps with your curation page somehow? I am just wondering. I recommend you paste the text to umbraco – especially when you want to make user testing 🙂

    I think you can write really nice way, go ahead! 🙂

    Liked by 1 person

    1. Hello Hanka, thank you for your feedback. 🙂 I´ll try to rewrite the part about mind maps in Umbraco. 🙂 I hope I´ll manage it till Sunday.

      Liked by 1 person

Comments are closed.